Intrebari frecvente

Pentru a incheia un contract de leasing cu NBG LEASING, si - in general - cu orice finantator, trebuie sa: 

  • identificati furnizorul si bunul pentru achizitia caruia doriti finantarea, solicitand furnizorului o oferta de pret; 
  • pregatiti si sa depuneti la finantator dosarul de finantare, continand documentele prevazute de procedura acestuia pentru categoria de client din care faceti parte; 
  • vi se aprobe cererea de finantare de catre finantator; 
  • acceptati oferta de finantare ferma - emisa de catre finantator, in urma aprobarii cererii de finantare si sa completati dosarul de finantare cu documentele lipsa;
  • alegeti oferta de asigurare a unui asigurator agreat de catre finantator; 
  • va prezentati, la data si in locul stabilite impreuna cu finantatorul, pentru semnarea contractului de leasing.

Odata ce-ati identificat bunul pentru achizitia caruia doriti finantare, precum si furnizorul acestuia, trebuie sa-i solicitati furnizorului sa va elibereze cel putin o factura proforma si un set de specificatii tehnice si/sau o descriere a bunului.

In cuprinsul facturii proforma, finantatorul va avea calitatea de cumparator, iar dumneavoastra veti fi utilizatorul bunului pe care tocmai l-ati comandat furnizorului.
Factura proforma trebuie sa ofere in mod obligatoriu informatii despre:
- pretul de vanzare al bunului si moneda in care este exprimat acesta;
- cursul de schimb in baza caruia se va face conversia in vederea platii pretului (daca plata se face in alta moneda decat aceea in care este exprimat pretul de vanzare);
- contul bancar in care trebuie platit pretul si banca la care este deschis acesta; 
- termenul de plata al pretului si modalitatea de achitare a acestuia (intr-o singura transa / in mai multe transe);
- termenul de livrare a bunului si locul livrarii.

Specificatia tehnica si/sau descrierea bunului comandat trebuie sa ofere informatii despre:
- caracteristicile fizice ale bunului (dimensiuni, culoare etc.);
- caracteristicile tehnice (exemplu pentru autovechicule: cilindree, putere motor, combustibil, tractiune etc.);
- dotari optionale/suplimentare (exemplu pentru autovechicule: pachet drumuri grele, numarul de airbaguri, oglinzi electrice/incalzite, cilamtronic bi-zone, geamuri actionate electric, scaune incalzite etc.);
- alte caracteristici speciale (morfo-functionale). 

Dosarul de finantare contine documentele necesare fundamentarii si analizarii cererii dumneavoastra de finantare, in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu procedurile interne ale finantatorului.
Acestea sunt structurate in trei mari categorii:
- documente de natura comerciala (sunt reprezentate de catre formularele tipizate puse la dispozitie de catre finantator spre a fi completate de catre utilizator, precum: cererea de finantare, diverse declaratii si acorduri pentru interogarea unor baze de date etc.; la acestea se adauga, in mod obligatoriu, factura proforma emisa de catre furnizor si specificatia tehnica a bunului pentru care se doreste finantarea);
- documente de natura juridica (menite sa probeze identitatea solicitantului finantarii, precum si legalitatea constituirii si functionarii acestuia - in cazul persoanelor juridice, cat si organele decizionale (statutare) care pot angaja solicitantul in relatia contractuala cu finantatorul - in cazul persoanelor juridice);
- documente de natura financiara (de natura fiselor/declaratiilor fiscale, a bilanturilor contabile si a balantelor de verificare ori a jurnalelor de incasari si plati; acestea sunt necesare pentru evaluarea bonitatii si solvabilitatii solicitantului finantarii).

Puteti consulta documentatia detaliata necesara constituirii dosarului de finantare, accesand pagina:
- lista documente persoane juridice, daca doriti sa accesati o finantare in leasing pentru societatea comerciala pe care o reprezentati;
- lista documente PFA si liber profesionisti, daca doriti sa accesati o finantare in leasing pentru persoana fizica autorizata sau cabinetul profesional (medical, notarial, avocat, executor judecatoresc, practician in insolventa sau asociatii ale acestor profesionisti) in cadrul careia / caruia va desfasurati activitatea profesionala;
- lista documente persoane fizice, daca doriti sa accesati o finantare in leasing chiar pentru dumneavoastra, ca persoana fizica.

Puteti solicita emiterea unei oferte de finantare de la NBG LEASING:

  • adresandu-va direct unui reprezentant de vanzari al NBG LEASING, daca va aflati la sediul central al societatii sau intr-una dintre reprezentantele sale teritoriale;
  • scriindu-ne pe adresa de e-mail a Departamentului de Vanzari: vanzari@nbgleasing.ro sau sales@nbgleasing.ro;
  • trimitandu-ne o cerere scrisa prin fax, la numarul Departamentului de Vanzari: 4021 404 38 28;
  • scriindu-ne prin intermediul sectiunii "Mesaje" a contului dumneavoastra de client, din aplicatia www.weblease.ro;
  • scriindu-ne prin intermediul formularului on-line de contact, disponibil pe site-ul nostru de Internet;
  • scriindu-ne pe orice adresa de e-mail valabila (care va e cunoscuta) a companiei nostre;
  • apelandu-ne pe orice numar de telefon valabil (care va e cunoscut) al companiei noastre sau la numarul dedicat Serviciului Relatii Clienti 4021 408 88 80.

In cel mai scurt timp de la depunerea solicitarii de finantare, in functie de complexitatea cererii dumneavoastra, un reprezentant de vanzari al NBG LEASING va va contacta pentru a va prezenta oferta noastra indicativa de finantare.

De asemenea, va puteti configura si tipari singur(a) propria oferta indicativa de finantare, accesand calculatorul de rate disponibil pe pagina noastra de Internet.

Legislatia in domeniu, cat si clauzele contractului de leasing - pe care il veti incheia sau l-ati incheiat deja cu NBG LEASING - va confera toate drepturile privind utilizarea bunului si uzufructul rezultat din utilizarea acestuia. Totusi, pe durata derularii contractului de leasing nu aveti sau nu veti avea dreptul de dispozitie cu privire la bun, in ceea ce priveste vanzarea ori subinchirierea acestuia. Subinchirierea este posibila totusi, numai cu acordul prealabil al proprietarului/finantatorului.

Contractul de leasing, pe care il veti incheia sau pe care l-ati incheiat deja cu NBG LEASING, descrie operatiunea de leasing, drepturile si obligatiile partilor, implicatiile legale ce decurg din incheierea si derularea contractului de leasing. De asemenea, contractul de leasing cuprinde si informatii referitoare la bunul finantat, la conditiile de desfasurare a contractului (definirea cu exactitate a tuturor costurilor angajate intr-o perioada definita de timp), modalitatea de transfer a dreptului de proprietate la expirarea contractului, precum si la eventualele garantii suplimentare, dupa caz.

Durata minima a unui contract de leasing este de 1 (un) an de zile, conform legii. Practic, legiuitorul interzice atat incheierea contractului de leasing pentru o durata initiala mai mica de 1 an de zile, cat si rambursarea anticipata integrala a finantarii intr-un interval mai mic de 1 an de zile de la data incheierii contractului intre parti, in aceasta perioada fiind admise numai rambursarile anticipate partiale.

NBG LEASING finanteaza achizitia unei game largi de bunuri de folosinta indelungata, din categoria autovehiculelor, a echipamentelor si a bunurilor imobile. Totusi, NBG LEASING isi rezerva dreptul de admite sau nu la finantare bunuri - chiar facand parte din categoriile mai sus amintite - functie de complexitatea morfo-functionala a acestora si de cadrul legal ce reglementeaza tranzactionarea acestora pe piata libera, precum si utilizarea/exploatarea acestora pe teritoriul Romaniei.

Contractul de leasing poate fi incheiat in moneda EURO sau in LEI. Conform legislatiei in vigoare, facturile aferente contractului de leasing vor fi emise in LEI la cursul de schimb prevazut in contractul de leasing.
Conform ultimelor reglementari aduse de catre Banca Nationala a Romaniei prin intermediul Regulamentului nr. 17/2012, persoanele juridice si fizice care nu obtin venituri in valuta sau indexate la o valuta (de preferat, cea in care solicita finantarea) vor avea acces restrictionat la finantarea in valuta, fiindu-le rezervata cu precadere finantarea in moneda nationala.

Contractul tripartit incheiat intre dumneavoastra (in calitate de utilizator), furnizor si NBG LEASING (in calitate de cumparator), stipuleaza conditiile de livrare si de garantie a bunului, termenele de plata a pretului bunului, moneda in care va fi achitat pretul si cursul valutar in baza caruia se va face conversia in moneda platii si obligatiile pe care furnizorul si le asuma in relatia comerciala pe care o demareaza cu dumneavoastra, prin intermediul nostru.

Odata cu contractul de leasing, la momentul semnarii acestuia, va va fi inmanata si factura proforma de avans (exceptand cazul in care, din motive obiective, veti fi solicitat in prealabil ca aceasta sa fie emisa la o data ulterioara semnarii contractului), factura ce are un termen de valabilitate de 7 zile calendaristice. Dupa ce veti fi achitat factura proforma de avans, iar plata se va fi confirmat in contul nostru bancar, in maximum 48 de ore va fi emisa si factura fiscala de avans.

Factura de avans contine: taxa de analiza, comisionul de administrare a contractului, avansul (prima transa valorica prevazuta in contract) si eventualele cheltuieli operationale (de inmatriculare in circulatie, de inscriere a contractului si/sau a garantiilor la AEGRM). Toate articolele cuprinse in factura de avans sunt detaliate in art. 3 si in anexa nr. 2 a contractului de leasing financiar pe care tocmai l-ati incheiat cu societatea noastra.

Timpul in care ajung banii pe care i-ati platit cu titlu de avans in contul finantatorului, aferent contractului de leasing incheiat, este de 1-3 zile lucratoare, in functie de banca din care ati ordonat transferul bancar si de ora ordonarii acestuia.

Timpul in care ajung banii platiti de catre finantator in contul furnizorului este de 1-3 zile lucratoare, in functie de banca catre care a fost transferul bancar si de ora ordonarii acestuia.

In acest caz, societatea nou-infiintata trebuie sa propuna un girant co-debitor, numit si fideiusor (adica, o alta societate care sa indeplineasca singura criteriile de eligibilitate pentru acordarea finantarii), care trebuie sa indeplineasca aceleasi cerinte si obligatii contractuale ca si utilizatorul (societatea nou-infiintata). Totusi, intre fideiusorul propus si societatea dumneavoastra trebuie sa existe o legatura de actionariat sau de administrator(i) sau un interes si/sau o interdependenta de natura comerciala, pentru a fi eligibil pentru calitatea de fideiusor, conform reglementarilor aduse de Noul Cod Civil.

Valoare reziduala reprezinta valoarea la care, dupa achitarea de catre utilizator a tuturor ratelor de leasing prevazute in contract, precum si a tuturor celorlalte sume datorate conform contractului, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre locatar/utilizator si este stabilita de partile contractante. Ea nu poate fi “0” deoarece conform prevederilor Codului Civil, dreptul de proprietate se poate transmite prin vanzare numai in urma platii pretului, pret care - in mod implicit - nu poate fi zero.

Nu este obligatoriu ca moneda tranzactiei sa fie aceeasi cu cea in care este achitat pretul bunului catre furnizor de catre finantator. Sunt frecvente cazurile in care finantarea in leasing este aprobata de catre finantator in euro sau in lei, iar plata catre furnizor este ordonata intr-o alta moneda (ex. USD, GBP, RON, etc.).

In cazul in care ati achitat un avans catre furnizor, pentru rezervarea bunului sau pentru lansarea productiei acestuia, inainte de incheierea contractului de leasing cu NBG LEASING, sunt mai multe variante de reglare a sumelor intre cele trei parti, astfel:

  • pentru finantarea achizitiei de autovehicule, unde sumele sunt relativ mici, veti solicita furnizorului sa va returneze avansul platit ori sa-l vireze direct in contul finantatorului (mentionand in ordinul de plata: "plata in numele ...... mentionand aici numele utilizatorului din contractul de leasing"), urmand a completa dumneavoastra printr-un ordin de plata separat suma pana la concurenta totalului facturii proforma de avans emisa de catre finantator (daca e cazul);
  • pentru finantarea achizitiilor de bunuri imobile de mare valoare ori a achizitiilor de echipamente (mai ales in situatiile in care furnizorul se afla in imposibilitatea de a mai returna avansul incasat direct de la dumneavoastra, intrucat banii au fost folositi in finantarea procesului de productie a echipamentelor), cazuri in care comisioanele bancare aferente returnarii avansului sau platii acestuia catre finantator de catre furnizor sunt mari (ori avansul nu poate fi returnat, dupa cum aminteam mai sus), reglarea sumelor se face cu acordul celor trei parti implicate in tranzactie, prin includerea in contractul tripartit a unei clauze care sa prevada compensarea sumei respective intre parti, respectiv: finantatorul o va deduce din cuantumul facturii de avans emise catre utilizator, iar furnizorul o va deduce din factura de vanzare a bunului emisa catre finantator, finantatorul achitandu-i numai diferenta pana la pretul total de vanzare a bunului.

In mod uzual, finantarea in sistem leasing nu presupune constituirea unor garantii suplimentare de catre client, avansul platit de catre acesta si dreptul de proprietate asupra bunului fiind garantii suficiente pentru finantator.
Totusi, solicitarea a cel putin doua bilete la ordin de la clientii din categoria persoanelor juridice ori a celor din categoria persoanelor fizice autorizate sau a liber profesionistilor, pentru garantarea platii ratelor de leasing, reprezinta o cerinta minima cvasi-universala printre finantatorii din piata leasingului financiar. 

Pe langa biletele la ordin mentionate anterior, sunt cazuri in care bunul pentru achizitia caruia ni se solicita finantarea urmeaza a fi integrat intr-o relatie de interdependenta morfo-functionala cu alte bunuri, aflate deja in proprietatea clientului ori cazuri in care, din diverse motive (conditiile pietei in care activeaza clientul, competitori, produse unicate), gestionarea prudentiala a riscurilor implicate respectiva tranzactie presupune solicitarea unor garantii suplimentare. Cele mai intalnite astfel de garantii suplimentare sunt: fideiusiunea asociatului/actionarului majoritar al aplicantului (in cazul clientilor din categoria persoanelor juridice), fideiusiunea sotului/sotiei (in cazul clientilor din categoria persoanelor fizice), ipoteci imobiliare sau ipoteci mobiliare (asupra unor bunuri din patrimoniului aplicantului sau asupra disponibilului din conturile bancare ale aplicantului). 

NBG LEASING solicita asociatilor/actionarilor majoritari sa semneze contractele de leasing in calitate de fideiusori, ca o garantie de ordin moral din partea acestora ca isi vor conduce compania cu aceeasi responsabilitate, pentru mentinerea in limite rezonabile de profitabilitate si de solvabilitate, devenind astfel (si implicit), responsabili pentru achitarea ratelor stipulate in contractul de leasing incheiat intre compania pe care o detin si o conduc si societatea noastra.
Decizia privind solicitarea fideiusiunii asociatului/actionarului majoritar al societatii comerciale aplicante apartine exclusiv comitetului de credit competent al NBG LEASING si depinde de nivelul riscurilor implicate de catre tranzactia ce urmeaza a fi incheiata cu dumneavoastra.

NBG LEASING plateste integral TVA la achizitia bunurilor de pe piata interna, clientii platind TVA aferenta ratelor de leasing, in cuantumul si la scadenta prevazute in scadentarul contractului de leasing. Astfel, spre deosebire de creditarea bancara, unde pentru TVA aferenta pretului de achizitie a bunului ce se doreste finantat, trebuie identificate surse proprii sau marita suma creditului contractat - pentru a finanta inclusiv suma TVA, in cazul finantarii in leasing financiar, acest efort dispare complet - TVA achitandu-se esalonat si direct proportional cu valoarea ratelor de leasing.